Ladění audioprocesorů
Ladění audiprocesorů kochleárních implantátů zajišťují a je plně v jejich kompetenci, implantační centra. Jejich inženýři a lékaři audiologové jsou pro tuto činnost průběžně školeni výrobcem.
Ladění vašeho audioprocesoru si objednávejte a domlouvejte na těchto pracovištích (ladění je plně hrazeno prostřednictvím systému úhrad zdravotní pojišťovnou):
- Dospělí PRAHA: Ing. Karolína Brindzíková a Ing. Miroslav Okluský - FN nemocnice v Motole (viz kontaktní adresy)
- Děti PRAHA: Ing. Lenka Říhová a Ing. Lukáš Bauer - FN nemocnice v Motole (viz kontaktní adresy)
- Dospělí BRNO: Ing. Dušan Urbánek - ORL klinika FN u sv. Anny v Brně (viz kontaktní adresy), objednávejte na telefonu ORL kliniky: 543 182 946 - audiologie
- Děti BRNO: Ing. Jan Odstrčilík junior, Ph.D. a Ing. Jan Šíma - Dětská ORL klinika FN Brno (viz kontaktní adresy), objednávejte na telefonech Dětské ORL: 532 234 441 - foniatrie nebo 532 234 443 - ambulance ORL
- Děti a dospělí OSTRAVA: Ing. Jan Spišák a Ing. Tomáš Mimra - Centrum kochleárních implantací FN Ostrava - Poruba (viz kontaktní adresy)
- Děti a dospělí HRADEC KRÁLOVÉ: Ing. Pavla Krejzlová - Pracoviště foniatrie FN Hradec Králové (viz kontaktní adresy)
Naše společnost Audionika s.r.o., zastupující firmu MED-EL v ČR, může s laděním pomoci:
- Kontrolou a doladěním audio procesoru na některém z našich pracovišť
ve Valašském Meziříčí | v Brně | nebo v Praze |
- Případně, mimořádně návštěvou v místě bydliště uživatele nebo v logopedickém či speciálně-pedagogickém centru, které uživatel kochleárního implantátu pravidělně navštěvuje v místě svého bydliště.
V obou případech je vždy nutné objednání a odsouhlasení termínu předem.
Pooperační rehabilitační (logopedická) péče
Pooperační rehabilitační péče je nejdůležitějším článkem v procesu kochleární implantace. Jejím cílem je naplnit očekávání pacienta i jeho okolí a integrovat ho do světa slyšících. Rehabilitační péče začíná již v době přípravy uchazeče na operaci. Kandidát se učí slyšet se sluchadly (i když využitelný efekt sluchadel může být minimální), pracovat se svým logopedem a speciálním pedagogem, s rodiči a příbuznými. Zejména u dětí je základem naučit se správně reagovat na zvuky, osvojit si základy znakového jazyka a odezírání (pomohou při ranné rehabilitaci).
Komplexní pooperační rehabilitační péče musí být operovaným pacientům poskytována nejen na klinice, ale také v místě bydliště. U dětí může velice pomoci resort školství a jeho Speciálně pedagogická centra (SPC), organizovaná při všech českých a moravských školách pro sluchově postižené a při školách pro děti s vadami řeči. Dospělí navštěvují také nejbližšího logopeda v místě svého bydliště.
Pooperační rehabilitace je proces trvající někdy i řadu let, zejména u dětí, které se narodily jako neslyšící nebo které ohluchly prelingválně. U dětí, které ztratily sluch postlingválně a u dospělých pacientů, je rehabilitace jednodušší.
Člověk s kochleárním implantátem je schopen vnímat i rozlišovat zvuky, rozumět řeči, konverzovat. Rozhodně však nejde o návrat k normálnímu způsobu slyšení. Ani podrobné předoperační vyšetření nám neřekne nic o tom, jaký efekt přinese implantace a budou-li naplněny očekávání pacienta a jeho okolí. Naším cílem je eliminovat všechny nežádoucí vlivy, aby byl výsledný efekt co nejlepší. Každý implantovaný je individuální, ke každému pacientovi se musí přistupovat individuálně A ZÁSADNĚ NE RUTINNĚ!
Úspěšnou rehabilitaci pacientů s kochleárním implantátem lze shrnout do těchto postupných kroků
- pacient vnímá po zapojení řečového procesoru různé zvuky: velmi slabé, hluboké i vysoké,
- učí se tyto zvuky poznávat a rozlišovat,
- postupně rozlišuje známá slova, nejdříve s odezíráním, časem bez pomoci odezírání,
- identifikuje slova ve stále větších souborech,
- rozumí pokynům a jednoduchým otázkám,
- běžně konverzuje bez nutnosti odezírat,
- zlepšuje se v rozpoznávání melodie, rytmu a celkově se zlepšuje srozumitelnost řeči,
- dokáže s implantátem telefonovat,
- se svým implantátem poslouchá hudbu, hraje na hudební nástroj.
V naší praxi ale máme i pacienta, který ihned po 1. zapojení řečového procesoru začal poslouchat oblíbenou hudbu a tvářil se velmi spokojeně! Již jsme ho neviděli.
Za účelem úspěšné rehabilitace doporučujeme využít všechny dostupné rehabilitační materiály a postupy, včetně výpočetní techniky a programového vybavení.